Jak określić swoją Grupę Docelową?

Jak określić swoją Grupę Docelową?

Jak określić swoją Grupę Docelową?

Przed zaplanowaniem swojej strony internetowej i przed rozpoczęciem jej budowania, warto przemyśleć kilka kwestii. Na początku warto się zastanowić kim będą Twoi użytkownicy. Większość osób chce, aby po prostu “jak najwięcej osób”odwiedzało stronę 🙂 Ale oferujesz przecież konkretne usługi, dla konkretnych osób. Nie pomagasz “wszystkim”, tylko konkretnej grupie osób, które mogą skorzystać z Twoich umiejętności, prawda? Zastanów się, kto najbardziej z nich skorzysta i właśnie do nich kieruj swój przekaz na swojej stronie internetowej.

Z poniższego poradnika dowiesz się:

  • Co to w ogóle jest Grupa Docelowa?
  • Dlaczego warto zastanowić się nad swoją Grupą Docelową?
  • Jak określić swoją Grupę Docelową?
  • Jakie korzyści otrzymasz znając swoją Grupę Docelową?

1. Co to jest Grupa Docelowa?

Grupa docelowa to odbiorcy, do których kierujesz lub chcesz kierować swoje usługi, ofertę i treści.
Osoby, z którymi chciałabyś współpracować. Osoby, którym jesteś w stanie pomóc, i które mogą najwięcej skorzystać z Twoich usług i umiejętności.

2. Po co w ogóle zastanawiać się nad swoją Grupą Docelową?

Swoją stronę internetową budujesz nie dla siebie, tylko przede wszystkim dla swoich odbiorców.
Owszem, jest to Twoje narzędzie pracy, ale przede wszystkim ma się podobać Twoim odbiorcom.
Powinnaś zaplanować taką estetykę i układ strony, aby była ona interesująca dla osób, do których chcesz dotrzeć. A żeby to zaplanować, musisz chwilę zastanowić się kim oni są 🙂

Na przykładzie mojej strony możesz zauważyć, że jest jest ona kolorowa, wesoła, ale też bardzo prosta i intuicyjna.  Po wejściu na stronę od razu orientujesz się, że tworzę strony internetowe, ale nie dla wszystkich – dla kreatywnych pasji i biznesów. Kolorowe i wesołe zdjęcie główne ma przyciągnąć osoby o kreatywnych duszach, a  samo określenie “dla kreatywnych” ma na celu wyraźnie dać znać odbiorcom, że nie buduję stron np. dla sklepów zoologicznych, czy firm budowlanych 🙂 Jasny przekaz, prawda?

Moją grupą docelową są głównie kobiety, które na co dzień prowadzą kreatywne biznesy lub mają swoje hobby, z którego czerpią dochody poza swoją codzienną działalnością. Są zazwyczaj na początku swojej drogi biznesowej lub już jakiś czas działają na rynku. W większości są to dziewczyny, które nie wiedzą jak stworzyć swoją stronę www lub nie mają po prostu na to czasu. Potrzebują profesjonalnego narzędzia, z którego będą mogły czerpać zyski: poprzez odpowiednią estetykę strony dopasowaną do ich rodzaju działalności, przyciągną większą ilość klientów, co przełoży się na większą ilość zleceń.

Załóżmy, że zajmujesz się fotografią. Jeśli sama szukałabym fotografa, po wejściu na jego stronę, najpierw zwróciłabym uwagę na styl i estetykę zdjęć, a następnie od razu szukałabym informacji, w jakim rodzaju sesji się specjalizuje. Potem zajrzałabym na stronę o mnie, kim jest ta osoba, jakim językiem przemawia, jak wygląda z nią współpraca. Następnie  jeśli jej przekaz by do mnie “przemówił”i spodobałaby mi się jej “osobowość”, na pewno napisałabym wiadomość poprzez formularz kontaktowy 🙂

Rozumiesz teraz jak to działa? Zawsze spróbuj spojrzeć od strony osoby, która byłaby Twoim Odbiorcą.
Piszę ten poradnik właśnie podczas pracy nad stroną dla fotografki :-). Planując układ jej strony, postawiłam się właśnie w roli jej klientki i przemyślałam, co bym chciała dowiedzieć się z jej strony internetowej, gdybym chciała skorzystać z usług fotografa.

Dzięki ustaleniu swojej Grupy Docelowej łatwiej Ci będzie podejmować decyzje podczas pracy nad stroną., Dobierzesz odpowiednią kolorystykę i odpowiednie treści, aby “mówić” językiem Twojego odbiorcy.

Możesz nawet zwizualizować sobie konkretną osobę, jako swojego idealnego klienta:

Np. Chciałabym współpracować z pozytywną, miłą i ambitną Małgosią w wieku 30+ , która pragnie rozwinąć swój kreatywny biznes i potrzebuje wspaniałego narzędzia jakim jest strona www , aby przyciągnąć swoich wymarzonych odbiorców. Nie zna się na tworzeniu stron www lub nie ma czasu, aby wyklikać swoją stronę sama, więc potrzebuje mojej pomocy. Uważa, że profesjonalna strona www ukaże jej biznes jako równie profesjonalny i zwiększy ilość odbiorców, którzy mogą skorzystać z jej usług i umiejętności”.

3. Jak określić swoją Grupę Docelową?

– Jeśli nie masz swojej strony internetowej

  • Zastanów się z kim do tej pory pracowałaś. Z kim najlepiej Ci się pracowało? Jakiego rodzaju była to osoba? Dlaczego najlepiej Ci się z nią współpracowało? Zapisz wszystkie cechy tej osoby, które sprawiły, że chciałabyś mieć więcej takich klientów. Stwórz Swojego Wymarzonego Odbiorcę i do niego kieruj wszystkie swoje treści, ofertę i dostosuj język na stronie. Aby skorzystać z Twoich usług zgłoszą się do Ciebie osoby, do których dotarł Twój przekaz! Przecież każdy ma jakąś konkurencję, wiele osób oferuje podobne usługi. Ale dlaczego jedni decydują się na usługi danej osoby, a drudzy na usługi innej osoby? Bo jednych przyciąga Twoja osobowość, a drudzy wybiorą kogoś innego, bo bardziej odpowiada im jego styl. Ludzie intuicyjnie wybierają osoby z którymi chcą współpracować, więc jeśli poświęcisz chwilę na zastanowienie się nad swoją grupą docelową, na pewno z tego skorzystasz.
  • Facebook: jeśli masz swoją stronę firmową na facebooku, również możesz sprawdzić statystyki dotyczące Twoich odbiorców (np. wiek, płeć, zainteresowania) Jeśli będziesz chciała podszkolić swoją wiedzę w tym zakresie, poszukaj dodatkowych informacji w internecie., obecnie wiele osób specjalizuje się w korzystaniu z Facebooka.

– Jeśli masz stronę internetową

  • Google Analitycs:  jest to darmowe narzędzie Google, które pozwala sprawdzić statystyki strony. Możesz dowiedzieć się kto odwiedza Twoją stronę (np. wiek, płeć, położenie geograficzne, urządzenia na jakich wyświetlana jest najczęściej Twoja strona itp.) Warto je podłączyć do swojej strony i dowiedzieć się czegoś więcej o swoich odbiorcach.

4. Jakie korzyści otrzymasz określając swoją Grupę Docelową?

→ Skierujesz swoje usługi oraz ofertę do konkretnych odbiorców, którym chcesz pomagać i tym samym przyciągniesz takie osoby

→ Stworzysz odpowiednie treści dopasowane do swoich odbiorców. Jeśli będziesz wiedzieć do kogo kierujesz swój przekaz, łatwo dopasujesz styl, język oraz ofertę.

→ Twoja strona internetowa będzie dopasowana do odbiorców – łatwiej określisz odpowiednią stylistykę, szatę graficzną i cały wygląd strony, który przyciągnie odpowiednie osoby

→ Łatwiej dostosujesz reklamy na Facebooku i w innych mediach społecznościowych, jeśli będziesz znać swoich odbiorców.

Określenie swojej Grupy Docelowej nie jest prostym zadaniem, zwłaszcza jeśli do tej pory się nad tym nie zastanawiałaś, albo dopiero zaczynasz swoją przygodę z biznesem. Poniżej możesz pobrać materiały, które pozwolą Ci w jej określeniu i sprawią, że krok po kroku wypiszesz wszystkie informacje niezbędne do jej poznania.  Na koniec uzyskasz obraz swojego Idealnego Odbiorcy. Złap kawę i usiądź na 15min, aby skorzystać z tych materiałów! Zobaczysz, że potem o wiele łatwiej będzie Ci zaplanować odpowiednie treści na stronę internetową 🙂

Darmowe materiały do określenia swojej grupy docelowej znajdziesz tutaj:

Trzymam za Ciebie kciuki i pozdrawiam ciepło!
Marta | Nectar Studio

SKORZYSTAŁEŚ Z TEGO PORADNIKA? PODZIEL SIĘ NIM Z INNYMI!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Marta | Nectar Studio

Marta | Nectar Studio

Pasjonatka Elementora <3 WordPressa. Zajmuje się tworzeniem stron internetowych dla kreatywnych biznesów. Lubi współpracować z kreatywnymi ludźmi, którzy mają swoje pasje, bo wtedy każdy dzień jest przygodą!

Cześć, jestem Marta!

Cześć, jestem Marta!

Witaj w moim Nectarowym Poradniku! Zajmuję się tworzeniem stron internetowych dla kreatywnych pasji
i biznesów. Jeśli potrzebujesz strony www, odpowiednio dostosowanej do Twojego biznesu, koniecznie skontaktuj się ze mną! Stworzymy dla Ciebie piękną i funkcjonalną stronę www! <3

INSTAGRAM

#nectarstudio_stronywww

Instagram has returned invalid data.

FACEBOOK

GRUPA NA FB

Grupa wsparcia dla osób tworzących samodzielnie stronę www przy pomocy Elementor Page Builder’a

RABAT 
NA HOSTING
W LH.PL – 20%! 
KOD: LH-20-34801

Share on facebook
Share on google
Share on pinterest
Share on email
Share on twitter

Copyright Ⓒ 2018 Nectar Studio | Wszelkie prawa zastrzeżone  | Polityka prywatności i plików cookies